Slutspurt

Sista veckan i Korea har varit stressig..sista skolprojekten har avslutats, vi har haft hejdå-middagar varje dag för kompisar som åker hem och så har vi skeppat hem en massa saker och avslutat hyreskontraktet. Nu packar vi för fullt och våndas lite över att våra väskor väger aningens för mycket och att vi har alldeles för mycket i handbagaget...vi får se hur det går imorgon.

I onsdags åkte vi till en skola där min morfar varit lärare i trettio år innan han kom till Sverige. Vi åkte dit för att hämta en bok som trycktes för ett par år sedan då skolan firade 100-års jubileum. En av de första vi mötte visade sig senare vara en gammal elev till min morfar. Likaså rektorn. Ett lyckat besök med rundvandring på min morfars gamla arbetsplats. De visade även var min mormor och morfar bodde. Huset finns såklart inte kvar men det kändes minst sagt märkligt att vara där. Jag ser fram emot att komma hem och ge boken till morfar.


I skolans museum hängde en av morfars tavlor! I bilden till höger ser ni rektorn och en staty av någon..minns inte riktigt vem det var. Morfar får hjälpa oss med det.

Idag har vi varit på bröllop. Min mammas kusinbarn som jag aldrig har träffat gifte sig i en katolsk kyrka. Vi blev lite förvånade av inbjudan men det är så det funkar i Korea. Är man familj så är man. Bröllopet gick i sedvanlig koreansk manér. Det vill säga "balli balli" = snabbt. En dryg halvtimme i kyrkan och sen snabbmarsch ned till en matsal för buffé. Efter det adjö och tack. Däremellan ett ihärdigt fotograferande och poserande. Allt var överstökat på en och en halv timme. Inga krusiduller här inte. Men det passade ganska bra för oss då dagens schema är speckat. Vi hann åka pch säga hejdå till barnen vi jobbat med och sen hem och packa resten. Om en halvtimme vankas det avskedsmiddag med alla kompisar och sen en sista utgång i våra favoritkvarter Hongdae.



Det här blir nog mitt sista inlägg från den koreanska halvön. Men eftersom vi har åtta sköna timmars väntetid i exotiska Qatar på hemvägen så blir det nog ett inlägg därifrån innan vi landar på svensk mark.

Hoppas ni har en oregnig Midsommarhelg! Vi åt rökt lax igår så det går ingen nöd på oss. Om ni nu var oroliga.
Vi ses snart!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0