Tillbaks i Seoul

Efter ett antal timmars resande kom vi tillbaka till vår lägenhet igår kväll. Kändes som att komma hem men ändå inte riktigt. Många av våra kompisar är inte kvar och vi börjar längta riktigt mycket efter alla er därhemma. Samtidigt ska det bli kul att se vilka dom nya utbytesstudenterna är. Det blir till att ragga nya kompisar nästa vecka när skolan börjar.
Vi fick lite av en chock på tunnelbanan idag. I sex veckor har vi varit i ett land med en befolkning som knappt stiger över 4 miljoner för att sedan komma till Seoul med sina 12 miljoner invånare. Vi kände oss som bönder från landet. Från att ha en hel strand för oss själva till en stad som aldrig sover och där man måste kämpa för sin plats på tunnelbanan. Efter en halvtimme i ett varuhus var vi utmattade och åkte hem till vår lilla oas. Sen blev det gammal hederlig koreansk barbeque med några koreanska vänner som vi saknat.

En natt på Bangkoks flygplats

Klockan är fyra på morgonen i Bangkok och vi tillbringar en mindre skön natt på hårda stolar här på flygplatsen. Om ett par timmar lyfter planet till Taipei och sen vidare "hem" till Seoul.

Även om vi känner varandra ganska bra vi det här laget har några nya sidor kommit fram under den två och en halv månader långa semestern. Danne har visat sig kunna bli extremt stressad när stranden väntar, med kommentarer som "kan du inte smörja in dig på vägen?" eller "du kan väl gå på toa senare?" med en karaktäristisk stressad blick. Bella har visat sig vara en extremt dålig förlorare när det kommer till kortspel, schack och dataspel på flyget. Hon har också visat sig vara en oanad talang på minigolf. Dock vann Danne för snyggast pose.

För er som känner oss kanske det inte kommer som en överraskning att det inte blev vare sig många pulversoppor eller guldburkar på vår campingtur. Här kommer lite överambitiösa middagar lagade på stormköket.

De sista dagarna hängde vi med ett par från Tjeckien och vår sista middag tillsammans bestod av egenfångade musslor, grillade med vitlökssmör:

Som vi sagt tidigare: Nya Zeeland är ett grymt sagoland, ibland så otroligt att det blev fånigt. En dag tog vi en promenad i skogen och hittade ett vattenfall där vi tog vår morgondusch, helt ensamma. På kvällen samma dag badade vi i varmvatten på "Hot water beach". Man grävde helt enkelt sitt eget badkar på stranden som fylldes med varmt vatten. Dagen därpå badade vi vid en strand där limestone-formationer bildade ett katedralliknande valv och med ett vattenfall som fungerade som en naturlig sötvattendusch.

Nu är det dags att gå planet och åka tillbaka till ett vinterkallt Korea (vi vet; vi ska inte klaga).

Puss så länge!

Livstecken

Här kommer en liten bildserie på vad vi har för oss här på Nya Zeeland. För att hålla mig kortfattad (internet råkar vara svindyrt på just det här internetstället) så tillbringar vi våra dagar med att: köra bil, tvätta oss i sjöar och kalla bäckar (ja, vi e bohemer), vandra på fantastiska vandringsleder, simma med delfiner, åka buggy board på sanddynor, fiska, bada, riverafting, titta på sälar o pingviner och så äter vi en massa god mat lagad i bilen.

En stolt Danne har efter X antal försök fått upp en liiiten lax till middag

Och så lite bilder till David (Min bror tillika Sagan om Ringen-fantast/fanatiker):

Mount Doom och bergen i bakgrunden är en del av Mordor. Den tredje bilden är inspelningsplatsen för det mesta i Mordor och där gjorde vi "Tongarino-crossing", en av världens mest kända vandringsleder.

Nu e det lite drygt en vecka kvar o sen blir det tillbaka till en ny termin i Korea.