Chousuk (= koreansk thanksgiving)

Normalt består Seoul av mer än tio miljoner invånare men denna helg då man firar Chousuk åker mer än två tredjedelar hem till sina familjer runtom i landet. Och det märks. Många restauranger och butiker är stängda och i den annars så proppfulla tunnelbanan har man denna helg kunnat få en sittplats. Jippi! Då våra koreanska vänner åkt hem till sina familjer firade vi utbytesstudenter med en karaokekväll..



I lördags firade vi en mer traditionell Chousok hemma hos min mosters kompis. Som vanligt åt vi en massa god mat och fick med oss lika mycket hem. Igår var Danne tvungen att plugga då han imorgon ska hålla en halvtimmespresentation i internationell politisk ekonomi. Min presentation kommer senare under terminen men jag börjar redan bli nervös!
Nåväl...jag och tre andra tjejer begav oss till Bukhansan National Park för lite vandring i bergen. Då Seoul är omringat av berg är det väldigt enkelt att bara ta tunnelbanan ut för att vandra. Om man är osäker på vägen kan man enligt Lonely Planet följa "the nattily dressed Korean hikers" så ska man komma rätt. Så gjorde vi och rätt kom vi. Koreanerna är, vilket jag kan förstå, kända för sin perfekta utstyrsel när de vandrar. Jag citerar Lonely Planet: "Seoulities are the world's best-dressed hikers, check out those red waistcoats, bleck ninja outfits and Darth Vader sunvisors". Den där Darth Vader mössan ser man överallt, inte bara i bergen..ska fixa en bild på det!
Det var riktigt skönt att komma bort från stan ett tag och andas lite friskare luft. Otroligt vackra vyer, buddhisttempel och rätt så jobbig vandring!















Julia och Manou (frankrike) och Julia (Tyskland)


Puss o kram!

Kommentarer
Postat av: AGGE

Käraste Bella & Daniel!

Kalla hälsningar från Sthlm. Hösten är här lönnarna är först med att tappa sin klorofyllda gröna färg och sakta färgas gul/orange. Jag ville ha vantar i morse när jag tog bussen 06.20 mot Slussen.

Jättespännande att läsa om hur det är för Er i Seoul.Ni verkar ha ordnat det väldans bra med bostad, plugg och vänner. Fortsätt så!!!

Kusin Eric har fått hyra en tvåa i andra hand på Eriksberg i U-sala. Han festar mest och verkar trivas mkt bra med sitt student liv.

Ida pluggar 3:e av 4 år på Ersta och John går 2:an på natur/räddning på Värmdö gym vid G-marsplan.Jag har börjat på SATS och idag körde Ida och jag vårt första spinningpass.

Vi tänker på Er och önskar Er allt gott.

Nu är det gonatt för mig kvällstrött som jag är

kram

AGGE

2008-09-16 @ 21:51:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0