Peking

I onsdags förra veckan tog jag med mig en finne (Mr. Villpula) och en dansk (Disco disco) till Peking, med målet att pricka av så många superturistgrejer som möjligt i bästa Lonely Planet regi. Tycker vi lyckades ganska bra med det. Men eftersom resan var ganska spontan, vi visste inte alls var vi skulle bo och så vidare, så satte vi vårt hopp till att allt skulle "lösa sig ändå på nått sätt" (jag vet, det är inte likt mig). Som tur var träffade vi en kille på flygplatsen som var i hostelbranschen (han ägde ett hostel i Mongoliet), och därför även hade stenkoll på alla hostel i Peking. Vi delade taxi med honom och hamnade på ett riktigt bra, billigt boende som jag gärna kan rekommendera om det är någon som får för sig att åka till Kina.

Det hostel vi bodde på ordnade två turer till Kinesiska muren, en "vanlig" och en "hemlig". Vi valde den hemliga såklart, vilken visade sig vara en hikingtur (10 km) på en del av muren som inte var renoverad, med en kinesisk tant som nog närmade sig hundra år. Det var bland det bästa jag gjort, extrem utsikt och kanonväder. Det gjorde inte så mycket att vår "guide" inte snackade ett ord engelska :-)



Vi hann också med att se den förbjudna staden, Himmelska fridens torg, Summer palace och OS-arenan "The bird nest".



För övrigt kan jag säga att koreansk mat smakar bättre än kinesisk (även om Peking ankan var fin, vilken vi föredrog framför skorpioner och gräshoppor) och Mr. Disco Disco var något besviken på Pekings barer och klubbar jämfört med Seouls.

Alltså, Seoul-Peking: 1-0

Kommentarer
Postat av: Jazze

Tråkiga weekend resor ni gör, själv funderar jag på att åka till Norrköping över dagen.



Kul att höra att ni har det bra och det är skönt att du inte tappat den livsviktiga frasen "det löser sig alltid".

2008-11-22 @ 00:10:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0